Konkurowanie ze sobą firm

Cechą rynku handlowego jest konkurowanie ze sobą przedsiębiorców. Jeśli dana osoba stworzy własne przedsiębiorstwo, które przynosi zyski, to musi liczyć się z tym, że prędzej czy później powstaną podobne przedsiębiorstwa, które także będą oferować swoje usługi i będą starać się zdobyć klientów. Konkurencja jest bardzo potrzebna na rynku handlowym z różnych powodów. Przede wszystkim konkurencja działa pozytywnie na przedsiębiorców, którzy muszą się starać i oferować usługi o wysokiej jakości. Jeśli na rynku funkcjonuje kilka lub kilkanaście podobnych przedsiębiorstw, to klienci będą wybierać te, które oferują usługi o jakości najwyższej a przy cenowo rozsądnej. Dlatego konkurencja na rynku sprawia, że przedsiębiorcy muszą się starać o klienta i oferować mu towary i usługi o jak najlepszej jakości oraz atrakcyjne cenowo, gdyż jeśli dany przedsiębiorca nie stara się i sprzedawane przez niego towary są marne, to wówczas klienci szybko się o tym dowiedzą i więcej z usług tej firmy nie skorzystają. Rynek kapitałowy jest nieubłagany i słabi przedsiębiorcy szybko z niego wypadają. Konkurencja jest potrzebna, także po to by nie dochodziło do różnego rodzaju nadużyć i sztucznego windowania cen. Konkurencja zapobiega powstawaniu monopoli, a więc kontrolowaniu całego sektora danych usług przez jedną firmę. Jest to bardzo niebezpieczne, gdyż jeśli firma nie ma konkurencji na rynku, to może czynić co zechce.