Znaczenie opracowania procesów w przedsiębiorstwie

Działania związane z zarządzaniem procesami biznesowymi można podzielić na sześć kategorii: wizja, projektowanie, modelowanie, wykonanie, monitorowanie i optymalizacja. Funkcje te zostały zaprojektowane wokół strategicznej wizji i celów organizacji. Każdej kategorii powinna odpowiadać lista dostosowanych do niej procesów. Zakładanie i prowadzenie firmy opiera się w głównej mierze na zarządzaniu procesami biznesowymi. Osoby sprawujące funkcje menedżerskie w organizacji są odpowiedzialne za opracowanie owych procesów składających się z zadań, które następnie mają być realizowane i egzekwowane zgodnie z zatwierdzonym planem. Proces projektowania obejmuje zarówno identyfikację istniejących procesów oraz projektowanie nowych, zmierzających do innowacji lub optymalizacji. Zakładanie i prowadzenie firmy wymaga przedstawienia przebiegu procesu, ewentualnego wpływu czynników zewnętrznych oraz standardowych procedur operacyjnych i stosowanych mechanizmów obsługi. Prawidłowe zaplanowanie procesu zmniejsza liczbę problemów przez cały czas jego trwania – skuteczna teoretyczna konstrukcja pozwala uniknąć ryzyka popełnianych błędów i jest dobrą podstawą do tworzenia kolejnych procesów. Do procesów można zaliczyć działania typu cykl sprzedaży, rejestrowanie faktur, czy przyjmowanie do pracy nowego członka danego działu.