Na jakim rynku zakładać firmę?

Każdy kraj posiada specjalizacje, nierzadko związane z surowcami naturalnymi, które występują na terenie państwa lub z klimatem, który panuje na danej przestrzeni geograficznej. Zakładanie i prowadzenie firmy w ramach wsparcia narodowej specjalizacji jest stosunkowo proste, dzięki łatwemu dostępowi do elementów niezbędnych do produkcji dobra lub sprzyjającym warunkom pogodowym do konkretnych upraw. Wówczas jest się jednym z wielu przedsiębiorców, którzy korzystają z naturalnych dóbr kraju. Bardziej ryzykownym ale i dużo bardziej opłacalnym sposobem na zakładanie i prowadzenie firmy jest działanie w niszy. Jej specyfika zależy od położenia na kuli ziemskiej oraz zasobom naturalnym, podobnie jak przewaga omówiona wcześniej. Nisza to obszar działalności, w którym działa stosunkowo niewiele firm, nierzadko jest to dziedzina nowoczesnych rozwiązań w danej branży, która nie jest jeszcze dokładnie sprawdzona ale dla pionierskich biznesmenów stanowi obszar o niskiej konkurencji i dużych zyskach. Zakładanie i prowadzenie firmy w ramach niszy wymaga jednak dużych nakładów na działania marketingowe – skoro tematyka nie jest jeszcze szeroko znana, społeczeństwo może nie wiedzieć, że warto kupować niszowe dobra lub usługi. Mimo początkowych dużych nakładów, taka działalność może w długim okresie przynieść zwielokrotnione zyski, niemożliwe do osiągnięcia na tradycyjnym rynku.