Dofinansowanie kolei przez państwo I
Jaki wkład mają banki w kolej? Pierwsze linie kolejowe na świecie były budowane zazwyczaj przez firmy prywatne, które na nich zarabiały. Dzisiaj w większości należą do państwa i nie tylko nie zarabiają, ale w dodatku trzeba do nich dopłacać. Taka sytuacja występuje nie tylko w Polsce, również w innych krajach. Początki kolei sięgają XIX wieku. Pierwsze koleje powstały w Europie i Stanach Zjednoczonych. Były budowane dla zysku, jednak nie zawsze się to sprawdzało. W swoich początkach była najszybszym środkiem transportu i sprzyjała rozwoju gospodarczemu. To dlatego rządy wielu krajów dość szybko postanowiły wesprzeć budowę kolejnych linii. Gdy rozpowszechniły się samochody, ropa była tania a drogi darmowe, co spowodowało konkurencje dla kolei. Ta ostatnia ją przegrywała. Sporo państw postanowiło zahamować ten proces upadku poprzez częściowe lub całkowite upaństwowienie kolei. Przykładem może być Wielka Brytania, która zrobiła to w 1948 r., tworząc państwowego monopolistę kolejowego – firmę British Rail. Gdy zdecydowana większość Amerykanów zaczęła jeździć własnych autami, gdy powstała w ich kraju sieć autostrad i zagroziło to upadkiem tamtejszej kolei pasażerskiej, rząd USA przejął ją, tworząc w 1971 r. państwową firmę Amtrack. Do dziś dzień jest na garnuszku budżetu państwa.